Marketing ❤ HR
Als je medewerkers alleen voor hun salaris bij jou werken, dan is er iets mis. Je weet het. Je voelt het. HR-adviseurs kunnen je er misschien bij helpen, maar het probleem niet echt oplossen. Daar is meer voor nodig. En dat begint met een frisse en kritische blik op je merk. De beloning: meer productieve en blije medewerkers én meer en betere klanten!
Eigenlijk is het heel eenvoudig. Ga maar na. Heb je als medewerker echt geloof in waar je mee bezig bent? Dan ben je meer gemotiveerd en heb je meer plezier in je werk. Je draagt jouw steentje bij om een mooi doel te bereiken: de ‘purpose’ van het bedrijf. Omdat je het belangrijk vindt, ga je toch nog even ’s avonds door. Of je denkt: die snotterneus kan ik ook in het weekend uitzieken. Of je helpt je collega vandaag nog met die klant, door toch nog even die cijfers op te sporen.
Je herkent die persoon ook op feestjes. Het is die blije eikel die vol trots, passie en vuur vertelt over de laatste prestatie van z’n werkgever. Of die vrouw die niet uitgepraat raakt over hoe gaaf het merk wel niet is waarvoor ze werkt en hoeveel goeds ze doen in de wereld. Dat is erg aanstekelijk. Na die feestjes worden ze vaak gebeld om er toch eens over verder te praten.
Dit werkt alleen als het écht is. Oprecht. Als jouw merk – naast winstoogmerk – ook een echt doel, een duidelijke maatschappelijke meerwaarde heeft. Een doel waar je medewerkers zich oprecht mede-eigenaar van voelen en in geloven. Dat werkt als een magneet, voor nieuw talent én voor nieuwe klanten.
Reken maar eens mee. Bijna iedereen heeft een actief netwerk van gemiddeld 200 personen. Als je vijftig medewerkers hebt, dan vul je met jouw marketingbereik al snel een stadion vol mensen, nog zonder één marketingcent te hebben uitgegeven. De meest vergeten doelgroep (en tegelijkertijd kanaal) in marketing is nog steeds de eigen medewerker. Geloof me, je wilt echt heel graag dat ze positief over jouw merk roeptoeteren, want roeptoeteren doen ze hoe dan ook!
Bijna alle bedrijven waarin HR en marketing samen optrekken, één taal spreken en samen met de medewerkers een positief merk neerzetten, zijn succesvol. Het tegenovergestelde is ook waar. Winst ligt voor het oprapen, maar verlies ligt op de loer voor wie dit negeert. Het gaat om geld, reputatie en nut voor de maatschappij. Over doorpraten?
0 reacties