Aandachttrekkers - Pontificaal

Show Boat

Doel
Een jachtenbouwer wilde een nieuwe boot introduceren. Echt een cool ding, dat we gerust kunnen omschrijven als een varende hummer met elektrische motor. Nogal iets anders dan het gebruikelijke aanbod. Maar hoe zet je dat succesvol in de markt?
Strategie
We besloten om het afwijkende model boot ook nadrukkelijk als een afwijkend merk voor de branche te presenteren. We bleven weg van luxe vakanties en fraaie jachthavens. Vanwege de stille elektrische motor legden we de nadruk op lokale natuurbeleving.
Middelen
Allereerst adviseerden we om af te zien van de traditionele vaarkleuren van luxe jachten. In plaats daarvan kreeg de boot een verflaag met de uitstraling van natuur, waar je nu als een baas fluisterstil doorheen kon varen.

Om in deze wereld op te vallen is meer nodig dan een opvallend product. Daarom maakten we een Hollywood blockbuster-stijl filmtrailer. En we maakten een spektakel van de eerste publieke vertoning van de nieuwe boot.

Resultaat
De grote onthulling kwam nadat het nieuwe model een dag lang onder een doek op de grootste botenshow van het continent had gestaan. Tatatataaaa! Het werd hét gesprek van de beurs. De Vaarkrant vulde er enthousiast (en gratis) een halve pagina mee. De bouwer kreeg twaalf keer zoveel offerte-aanvragen als verwacht.

Praktijkles op de Zuidpool

Doel
Een technische mbo-opleiding zag de leerlingenaantallen al jaren teruglopen. Dat moest veranderen. Daarom wilde de school een nieuwe positionering: leuk en vernieuwend, met veel aandacht voor schone technologie.
Strategie
We maakten een verhaal waarin leren over cleantech spannend werd gemaakt. Daarmee tilden we tegelijk het niveau van de opleiding omhoog. Dat verhaal vertelden we aan vmbo-scholen, waar leerlingen kunnen doorstromen naar het mbo. We lieten blijken dat het niet voor iedereen was; je moest er wel je best voor doen.
Middelen
Het verhaal brachten we op spectaculaire wijze tot leven. Drie studenten mochten op expeditie naar de Zuidpool, voor onderzoek naar het belang van schone technologie. Voor de selectie organiseerden we een talentenjacht en van het geheel maakten we een film inclusief spannende trailer.

De film boden we aan bij vmbo-scholen als onderdeel van een gastles: de vertoning van de film, gevolgd door een meet & greet met de poolreizende studenten uit de film.

Resultaat
Potentiële leerlingen zagen dat ze kansen konden krijgen die normaal gesproken alleen voor hbo- en universitaire studenten zijn weggelegd. Voor het eerst sinds jaren kreeg de opleiding er flink wat aanmeldingen bij. Ook de eigen medewerkers vonden het erg gaaf en waren trots op hún school.

The proof of the krentenwegge is in the eating

Doel
Een bedrijf in de binnenafbouw wilde breder bekend worden bij hun klanten. Niet alleen de directie of de contactpersoon, maar alle medewerkers moesten van het bedrijf hebben gehoord.
Strategie
Een goede naam en naamsbekendheid krijg je onder meer door iets aardigs te doen waar iedereen van profiteert. Het jaarlijkse kerstgeschenk was daarvoor een prima aanleiding.
Middelen
Klanten van het bedrijf kregen een krentenwegge, een typisch Twents krentenbrood, toegestuurd. Iedereen kan natuurlijk bedenken om voor de kerstdagen een krentenbrood te geven. Wij zorgden ervoor dat er ook een mooie houten snijplank voorzien van marketingboodschap werd meegeleverd.
Resultaat
Hoe meer plakken van het overheerlijke krentenbrood werden gesneden, hoe meer de boodschap zichtbaar werd. Bovendien wordt die mooie snijplank met boodschap na jaren nog steeds gebruikt in de kantine van de klanten. Elke medewerker die daar weleens luncht, kent nu de naam van de afzender.

Verdienen in tijden van tegenspoed

Doel
Het bovengenoemde bedrijf in de binnenafbouw zag de omzet dalen in tijden van crisis. Dan konden hun klanten zich geen volledige metamorfose van hun winkel- of horecapanden permitteren. Hoe kon er toch voldoende omzet gegenereerd worden?
Strategie
We maakten van de nood een deugd en bedachten een nieuw verdienmodel dat gebaseerd was op beperkte financiële middelen. Dit vertaalden we in een goedkoper product, waarmee de afnemer zich in slechtere tijden toch kon onderscheiden van de concurrentie.
Middelen
Aangezien een metamorfose in crisistijden te duur was, kwamen we met de minimorfose: een kleine verbouwing waardoor de ruimte toch een nieuwe uitstraling krijgt. Haalbaar en betaalbaar wanneer de vinger op de knip moet.
Resultaat
De klanten vonden het geweldig. Toen de crisis voorbij was, bleven de aanvragen binnenstromen. Bovendien werd het makkelijker om in betere tijden een volledige metamorfose te verkopen. De crisis had minder effect op de afnemers van een minimorfose, waardoor ze eerder financieel hersteld waren.

Een naam om niet te vergeten

Doel
Een specialist in agrarische journalistiek zocht een naam die zou bijblijven in de sector. Daar zijn namen per slot van rekening voor bedoeld: om onderscheid te maken en als het even kan niet te vergeten.
Strategie
Voor de agrarische sector geldt dat die zowel behoudend als innovatief is. De journaliste bleek zowel tegendraads als meegaand te zijn. We zochten naar een naam die beide kenmerken in zich heeft, zodat de doelgroep zich daar gemakkelijk mee kon identificeren.
Middelen
We bedachten ‘Meedraads’ en stelden voor dat het vervoermiddel van deze journaliste, een stoere motor, deel werd van haar presentatie.
Resultaat
Inmiddels weten alle boeren wie die vrouw op die motor is, die hun verhaal echt goed kan vertellen.

Direct in de schijnwerpers: meedoen is winnen

Doel
Een horeca-opleiding wilde meer leerlingen binnenhalen, wat voor veel scholen elk jaar weer een strijd is. Daarnaast wilde deze school het eigen personeel meer motiveren.
Strategie
We maakten de school belangrijk en lieten zien dat de opleiding echt wat voorstelt, zodat de eigen medewerkers ook trots werden op hún school. Daarnaast maakten we de docenten ervan bewust dat ze hun eigen marketing zelf in de hand hadden. Zo ontstond er een nieuw elan.
Middelen
Samen met de school zorgden we voor een afvaardiging naar de Europese horeca-kampioenschappen. We maakten een documentaire met internationale allure, over een aantal studenten en hun prestaties. Een complete cameraploeg volgde de studenten. Zo stonden ze al in de schijnwerpers nog voordat er iets gewonnen werd. Ook verzorgden we een set marketingtools voor docenten, om actief te helpen bij het werven.
Resultaat
Deuren gingen open bij de kampioenschappen, want veel mensen wilden zich maar wat graag ‘in the picture’ spelen. De gouden medaille die de studenten wonnen werd bijna bijzaak, want de opleiding had dankzij de filmploeg al gewonnen. De marketingtools maakten het makkelijker voor de docenten om zelf ook leerlingen binnen te halen. Resultaat: een happy end!

Hotspot de bibliotheek

Doel
Een bibliotheek is tegenwoordig veel meer dan een verzameling boeken. Veel mensen weten dat niet. Zelfs voor bibliotheken zelf is het niet altijd duidelijk wat ze dan wél zijn. Zo ook bij de bibliotheek van Rotterdam, die op zoek was naar de eigen identiteit en tegelijk een nieuw elan wilde dat alle Rotterdammers aan zou spreken.
Strategie
Een identiteit kan je niet voor een ander neerzetten. Dat deden we dan ook nadrukkelijk samen met de bibliotheek; een mooi voorbeeld van co-creatie. Ook was het zaak om de identiteit een bijbehorende reputatie te geven, en deze effectief uit te dragen.

Tegenwoordig is een bibliotheek onder meer een plek om te lezen, leren en studeren. We kozen ervoor om niet de boeken maar de verhalen centraal te stellen. Verhalen die worden verzameld, gehaald en gedeeld in de bibliotheek. Niet alleen de verhalen van anderen. De eigen verhalen van de Rotterdammers waren net zo belangrijk.

Middelen
We ontwikkelende een campagne rondom hashtag #jouwverhaal. Rotterdammers werden aangemoedigd om hun verhalen te delen in de bibliotheek, dé plek voor het verzamelen, halen en delen van verhalen. Om te lezen, te leren, te studeren of elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen.

De nieuwe identiteit maakten we zichtbaar door het ontwikkelen van een eigen huisstijl. Zo kon de bibliotheek zich onderscheiden, maar bleef wel herkenbaar binnen de landelijke identiteit van de Vereniging Openbare Bibliotheken. Dat was een belangrijke eis aan de nieuwe huisstijl, wat onder meer betekende dat het logo hetzelfde moest blijven.

Resultaat
De bibliotheek van Rotterdam is een plek geworden die toegankelijk is voor alle Rotterdammers. De organisatie heeft een duidelijk eigen gezicht gekregen. De inwoners herkennen dat gezicht: het is een Rotterdams gezicht.

Show Boat

Doel
Een jachtenbouwer wilde een nieuwe boot introduceren. Echt een cool ding, dat we gerust kunnen omschrijven als een varende hummer met elektrische motor. Nogal iets anders dan het gebruikelijke aanbod. Maar hoe zet je dat succesvol in de markt?
Strategie
We besloten om het afwijkende model boot ook nadrukkelijk als een afwijkend merk voor de branche te presenteren. We bleven weg van luxe vakanties en fraaie jachthavens. Vanwege de stille elektrische motor legden we de nadruk op lokale natuurbeleving.
Middelen
Allereerst adviseerden we om af te zien van de traditionele vaarkleuren van luxe jachten. In plaats daarvan kreeg de boot een verflaag met de uitstraling van natuur, waar je nu als een baas fluisterstil doorheen kon varen.

Om in deze wereld op te vallen is meer nodig dan een opvallend product. Daarom maakten we een Hollywood blockbuster-stijl filmtrailer. En we maakten een spektakel van de eerste publieke vertoning van de nieuwe boot.

Resultaat
De grote onthulling kwam nadat het nieuwe model een dag lang onder een doek op de grootste botenshow van het continent had gestaan. Tatatataaaa! Het werd hét gesprek van de beurs. De Vaarkrant vulde er enthousiast (en gratis) een halve pagina mee. De bouwer kreeg twaalf keer zoveel offerte-aanvragen als verwacht.

Praktijkles op de Zuidpool

Doel
Een technische mbo-opleiding zag de leerlingenaantallen al jaren teruglopen. Dat moest veranderen. Daarom wilde de school een nieuwe positionering: leuk en vernieuwend, met veel aandacht voor schone technologie.
Strategie
We maakten een verhaal waarin leren over cleantech spannend werd gemaakt. Daarmee tilden we tegelijk het niveau van de opleiding omhoog. Dat verhaal vertelden we aan vmbo-scholen, waar leerlingen kunnen doorstromen naar het mbo. We lieten blijken dat het niet voor iedereen was; je moest er wel je best voor doen.
Middelen
Het verhaal brachten we op spectaculaire wijze tot leven. Drie studenten mochten op expeditie naar de Zuidpool, voor onderzoek naar het belang van schone technologie. Voor de selectie organiseerden we een talentenjacht en van het geheel maakten we een film inclusief spannende trailer.

De film boden we aan bij vmbo-scholen als onderdeel van een gastles: de vertoning van de film, gevolgd door een meet & greet met de poolreizende studenten uit de film.

Resultaat
Potentiële leerlingen zagen dat ze kansen konden krijgen die normaal gesproken alleen voor hbo- en universitaire studenten zijn weggelegd. Voor het eerst sinds jaren kreeg de opleiding er flink wat aanmeldingen bij. Ook de eigen medewerkers vonden het erg gaaf en waren trots op hún school.

The proof of the krentenwegge is in the eating

Doel
Een bedrijf in de binnenafbouw wilde breder bekend worden bij hun klanten. Niet alleen de directie of de contactpersoon, maar alle medewerkers moesten van het bedrijf hebben gehoord.
Strategie
Een goede naam en naamsbekendheid krijg je onder meer door iets aardigs te doen waar iedereen van profiteert. Het jaarlijkse kerstgeschenk was daarvoor een prima aanleiding.
Middelen
Klanten van het bedrijf kregen een krentenwegge, een typisch Twents krentenbrood, toegestuurd. Iedereen kan natuurlijk bedenken om voor de kerstdagen een krentenbrood te geven. Wij zorgden ervoor dat er ook een mooie houten snijplank voorzien van marketingboodschap werd meegeleverd.
Resultaat
Hoe meer plakken van het overheerlijke krentenbrood werden gesneden, hoe meer de boodschap zichtbaar werd. Bovendien wordt die mooie snijplank met boodschap na jaren nog steeds gebruikt in de kantine van de klanten. Elke medewerker die daar weleens luncht, kent nu de naam van de afzender.

Verdienen in tijden van tegenspoed

Doel
Het bovengenoemde bedrijf in de binnenafbouw zag de omzet dalen in tijden van crisis. Dan konden hun klanten zich geen volledige metamorfose van hun winkel- of horecapanden permitteren. Hoe kon er toch voldoende omzet gegenereerd worden?
Strategie
We maakten van de nood een deugd en bedachten een nieuw verdienmodel dat gebaseerd was op beperkte financiële middelen. Dit vertaalden we in een goedkoper product, waarmee de afnemer zich in slechtere tijden toch kon onderscheiden van de concurrentie.
Middelen
Aangezien een metamorfose in crisistijden te duur was, kwamen we met de minimorfose: een kleine verbouwing waardoor de ruimte toch een nieuwe uitstraling krijgt. Haalbaar en betaalbaar wanneer de vinger op de knip moet.
Resultaat
De klanten vonden het geweldig. Toen de crisis voorbij was, bleven de aanvragen binnenstromen. Bovendien werd het makkelijker om in betere tijden een volledige metamorfose te verkopen. De crisis had minder effect op de afnemers van een minimorfose, waardoor ze eerder financieel hersteld waren.

Een naam om niet te vergeten

Doel
Een specialist in agrarische journalistiek zocht een naam die zou bijblijven in de sector. Daar zijn namen per slot van rekening voor bedoeld: om onderscheid te maken en als het even kan niet te vergeten.
Strategie
Voor de agrarische sector geldt dat die zowel behoudend als innovatief is. De journaliste bleek zowel tegendraads als meegaand te zijn. We zochten naar een naam die beide kenmerken in zich heeft, zodat de doelgroep zich daar gemakkelijk mee kon identificeren.
Middelen
We bedachten ‘Meedraads’ en stelden voor dat het vervoermiddel van deze journaliste, een stoere motor, deel werd van haar presentatie.
Resultaat
Inmiddels weten alle boeren wie die vrouw op die motor is, die hun verhaal echt goed kan vertellen.

Direct in de schijnwerpers: meedoen is winnen

Doel
Een horeca-opleiding wilde meer leerlingen binnenhalen, wat voor veel scholen elk jaar weer een strijd is. Daarnaast wilde deze school het eigen personeel meer motiveren.
Strategie
We maakten de school belangrijk en lieten zien dat de opleiding echt wat voorstelt, zodat de eigen medewerkers ook trots werden op hún school. Daarnaast maakten we de docenten ervan bewust dat ze hun eigen marketing zelf in de hand hadden. Zo ontstond er een nieuw elan.
Middelen
Samen met de school zorgden we voor een afvaardiging naar de Europese horeca-kampioenschappen. We maakten een documentaire met internationale allure, over een aantal studenten en hun prestaties. Een complete cameraploeg volgde de studenten. Zo stonden ze al in de schijnwerpers nog voordat er iets gewonnen werd. Ook verzorgden we een set marketingtools voor docenten, om actief te helpen bij het werven.
Resultaat
Deuren gingen open bij de kampioenschappen, want veel mensen wilden zich maar wat graag ‘in the picture’ spelen. De gouden medaille die de studenten wonnen werd bijna bijzaak, want de opleiding had dankzij de filmploeg al gewonnen. De marketingtools maakten het makkelijker voor de docenten om zelf ook leerlingen binnen te halen. Resultaat: een happy end!

Hotspot de bibliotheek

Doel
Een bibliotheek is tegenwoordig veel meer dan een verzameling boeken. Veel mensen weten dat niet. Zelfs voor bibliotheken zelf is het niet altijd duidelijk wat ze dan wél zijn. Zo ook bij de bibliotheek van Rotterdam, die op zoek was naar de eigen identiteit en tegelijk een nieuw elan wilde dat alle Rotterdammers aan zou spreken.
Strategie
Een identiteit kan je niet voor een ander neerzetten. Dat deden we dan ook nadrukkelijk samen met de bibliotheek; een mooi voorbeeld van co-creatie. Ook was het zaak om de identiteit een bijbehorende reputatie te geven, en deze effectief uit te dragen.

Tegenwoordig is een bibliotheek onder meer een plek om te lezen, leren en studeren. We kozen ervoor om niet de boeken maar de verhalen centraal te stellen. Verhalen die worden verzameld, gehaald en gedeeld in de bibliotheek. Niet alleen de verhalen van anderen. De eigen verhalen van de Rotterdammers waren net zo belangrijk.

Middelen
We ontwikkelende een campagne rondom hashtag #jouwverhaal. Rotterdammers werden aangemoedigd om hun verhalen te delen in de bibliotheek, dé plek voor het verzamelen, halen en delen van verhalen. Om te lezen, te leren, te studeren of elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen.

De nieuwe identiteit maakten we zichtbaar door het ontwikkelen van een eigen huisstijl. Zo kon de bibliotheek zich onderscheiden, maar bleef wel herkenbaar binnen de landelijke identiteit van de Vereniging Openbare Bibliotheken. Dat was een belangrijke eis aan de nieuwe huisstijl, wat onder meer betekende dat het logo hetzelfde moest blijven.

Resultaat
De bibliotheek van Rotterdam is een plek geworden die toegankelijk is voor alle Rotterdammers. De organisatie heeft een duidelijk eigen gezicht gekregen. De inwoners herkennen dat gezicht: het is een Rotterdams gezicht.

Toe aan resultaat?

Alles begint met een afspraak. Laten we eens kijken of het klikt!

Maak een afspraak

Terugbellen?

Wil je op de hoogte blijven?

We e-mailen uiterst onregelmatig en we delen je gegevens niet. Uitschrijven kan altijd.

Het is gelukt! Leuk dat je erbij bent!