Zoek jezelf, vind je leerlingen
Doel
Een kleine vmbo-school werd wel erg klein. De financiële gezondheid kwam in het geding en daarmee het voortbestaan van de school. Tijd dus om te groeien, door meer leerlingen binnen te halen. Andere wensen op het lijstje: een nieuw elan, een sterkere positionering en meer bekendheid in de regio.
Strategie
We gingen terug naar school, om met behulp van een wetenschappelijke methode te ontdekken hoe de organisatie gezien wilde worden. Zo zorgden we samen voor een nieuwe merkidentiteit met bijbehorende brand story. Het succes van de school is belangrijk voor én afhankelijk van zowel docenten, ouders als leerlingen. Daarom werden zij allemaal bij de ontwikkeling van de merkidentiteit én de feitelijke wervingscampagne betrokken.
Middelen
Het nieuwe merkverhaal werkte aanstekelijk en maakte de docenten opnieuw enthousiast. Met nieuw elan bezochten zij basisscholen en deelden het merkverhaal met groep 8-leerkrachten. Leerlingen maakten grond-tot-mond reclame op stoepen en pleinen met sandbossing: milieuvriendelijke, tijdelijke zandprints. Een film van zo’n sandbossing-actie deelden we op sociale media. Mond-tot-mond reclame zorgde voor nog meer aandacht. Een actiesite voor online werving en afzonderlijke flyers voor ouders, leerlingen en docenten nodigden uit om zich aan te melden voor een Open Dag of een Informatieavond. Deze laatste richtten we op locatie in als een schoolmarkt, waar bezoekers in een informele sfeer konden praten met docenten.
Resultaat
De groei was ronduit spectaculair: de school kreeg tweeënhalf keer zoveel aanmeldingen als aanvankelijk gedacht. Dit zorgde niet alleen voor financiële zekerheid, het maakte docenten nog trotser op hun school. Er ontstonden zelfs vacatures voor nieuwe docenten; in deze tijden niet altijd makkelijk te vervullen, maar voor deze school vooral een luxeprobleem.
Show Boat
Doel
Strategie
Middelen
Om in deze wereld op te vallen is meer nodig dan een opvallend product. Daarom maakten we een Hollywood blockbuster-stijl filmtrailer. En we maakten een spektakel van de eerste publieke vertoning van de nieuwe boot.
Resultaat
Praktijkles op de Zuidpool
Doel
Strategie
Middelen
De film boden we aan bij vmbo-scholen als onderdeel van een gastles: de vertoning van de film, gevolgd door een meet & greet met de poolreizende studenten uit de film.
Resultaat
The proof of the krentenwegge is in the eating
Doel
Strategie
Middelen
Resultaat
Verdienen in tijden van tegenspoed
Doel
Strategie
Middelen
Resultaat
Een naam om niet te vergeten
Doel
Strategie
Middelen
Resultaat
Direct in de schijnwerpers: meedoen is winnen
Doel
Strategie
Middelen
Resultaat
Hotspot de bibliotheek
Doel
Strategie
Tegenwoordig is een bibliotheek onder meer een plek om te lezen, leren en studeren. We kozen ervoor om niet de boeken maar de verhalen centraal te stellen. Verhalen die worden verzameld, gehaald en gedeeld in de bibliotheek. Niet alleen de verhalen van anderen. De eigen verhalen van de Rotterdammers waren net zo belangrijk.
Middelen
De nieuwe identiteit maakten we zichtbaar door het ontwikkelen van een eigen huisstijl. Zo kon de bibliotheek zich onderscheiden, maar bleef wel herkenbaar binnen de landelijke identiteit van de Vereniging Openbare Bibliotheken. Dat was een belangrijke eis aan de nieuwe huisstijl, wat onder meer betekende dat het logo hetzelfde moest blijven.
Resultaat
Show Boat
Doel
Strategie
Middelen
Om in deze wereld op te vallen is meer nodig dan een opvallend product. Daarom maakten we een Hollywood blockbuster-stijl filmtrailer. En we maakten een spektakel van de eerste publieke vertoning van de nieuwe boot.
Resultaat
Praktijkles op de Zuidpool
Doel
Strategie
Middelen
De film boden we aan bij vmbo-scholen als onderdeel van een gastles: de vertoning van de film, gevolgd door een meet & greet met de poolreizende studenten uit de film.
Resultaat
The proof of the krentenwegge is in the eating
Doel
Strategie
Middelen
Resultaat
Verdienen in tijden van tegenspoed
Doel
Strategie
Middelen
Resultaat
Een naam om niet te vergeten
Doel
Strategie
Middelen
Resultaat
Direct in de schijnwerpers: meedoen is winnen
Doel
Strategie
Middelen
Resultaat
Hotspot de bibliotheek
Doel
Strategie
Tegenwoordig is een bibliotheek onder meer een plek om te lezen, leren en studeren. We kozen ervoor om niet de boeken maar de verhalen centraal te stellen. Verhalen die worden verzameld, gehaald en gedeeld in de bibliotheek. Niet alleen de verhalen van anderen. De eigen verhalen van de Rotterdammers waren net zo belangrijk.
Middelen
De nieuwe identiteit maakten we zichtbaar door het ontwikkelen van een eigen huisstijl. Zo kon de bibliotheek zich onderscheiden, maar bleef wel herkenbaar binnen de landelijke identiteit van de Vereniging Openbare Bibliotheken. Dat was een belangrijke eis aan de nieuwe huisstijl, wat onder meer betekende dat het logo hetzelfde moest blijven.